Binnen dit thema zijn er geen publicaties gevonden
Dit document beschrijft concrete handreikingen voor gemeenten die met het thema weerbaarheid in hun organisatie aan de slag willen.
Dit rapport beschrijft acht digitale projecten binnen de Gebiedsgebonden Politie, inclusief succesfactoren en aandachtspunten.
Uit een evaluatie van het Districtelijk Ondermijningsteam Gelderland-Midden komt veel waardering van dit team naar voren. Naast veel sterke punten, zijn ook enkele verbeterpunten genoemd.
Op verzoek van het ministerie van BZK brachten wij in beeld wat de overheid kan inzetten om ambtenaren te stimuleren om agressie en geweld van burgers te melden en registreren.
Voor de provincie Gelderland onderzochten wij hoe kennis en expertise over de aanpak van ondermijnende criminaliteit op dit moment gedeeld wordt en wat hierin verbetermogelijkheden zijn.
Dit document bevat vragen en antwoorden over de inzet van de Wet Bibob bij gemeenten. Het gaat om praktische kennis uit de Leerkring Weerbaar Bestuur.
In dit onderzoeksproject onderzochten we de meldingsbereidheid van ondermijnende criminaliteit en welke interventies bijdragen aan het vergroten van deze bereidheid.
Op verzoek van RIEC Amsterdam-Amstelland onderzochten wij hoe integriteitstoetsing het beste ingezet kan worden in transformatiegebieden.
Deze evaluatie laat zien hoe de gemeente Amersfoort in de periode 2020-2022 het Integrale Veiligheidsprogramma heeft uitgevoerd.
Met Mehlbaum Onderzoek voerden we een reflectie uit naar de rolneming van de provincie Noord-Brabant in het tegengaan van ondermijnende criminaliteit.
Op verzoek van het RIEC-Amstelland en de MVA onderzochten we de wijze waarop Amsterdamse makelaars omgaan met het screenen op en melden van criminaliteit, zoals witwassen.
Met bureaus Beke en Bervoets onderzochten we de aard, omvang en voedingsbodem van de betrokkenheid van jongeren in de georganiseerde drugscriminaliteit.
Op verzoek van het ministerie van BZK schreven wij lessen uit de praktijk op waarmee een gemeente de eigen weerbaarheid kan vergroten.
Dit geïntegreerde beeld beschrijft de stand van zaken van drugscriminaliteit in Utrecht: welke vormen komen voor, wat is de voedingsbodem en waar vindt deze criminaliteit vooral plaats?
We hebben - in samenwerking met Bureau Bervoets - middels proeftuinen in vier politieteams onderzocht hoe een meer gebiedsgerichte opsporing (GGO) mogelijk is.
Samen met Mehlbaum Onderzoek voerden wij een onderzoek uit naar de meldingsbereidheid van drugsproductielocaties in de gemeente Zaanstad.
In dit document behandelen we de effecten van de coronacrisis op de openbare orde en veiligheid op lokaal niveau.
De Kenniswerkplaats Veiligheid Veerkracht ontving subsidie van het Ministerie van BZK voor onderzoek ten behoeve van gemeenten in het kader van het programma Weerbaar bestuur. De overkoepelende bevindingen staan in deze notitie opgetekend.
Evalueren van beleid gericht op complexe maatschappelijke vraagstukken is niet goed mogelijk met een klassieke evaluatiemethode. Dit artikel licht toe dat een realistische evaluatiemethode zich hier juist wel goed voor leent.
Op verzoek van het ministerie van BZK onderzochten wij in vijf gemeenten de aard, omvang en aanpak van intimidatie, bedreiging en omkoping. In dit rapport staan de overkoepelende bevindingen.
Op verzoek van de Wethoudersvereniging en Verbeterforum evalueerde ik de zogenaamde expeditie ondermijning. In dit rapport beschrijf ik de bevindingen.
Op verzoek van Mellink Veiligheid voerde ik een actieonderzoek uit naar de inzet van VR binnen Veiligheidshuizen. In dit rapport licht ik toe hoe de inzet tot een verbeterde ketensamenwerking leidt.
Op verzoek van de Taskforce Brabant-Zeeland onderzocht ik in welke mate men bereid is tot het melden van ondermijnende criminaliteit en welke factoren deze bereidheid beïnvloeden. Dit onderzoek vond plaats in drie buurten in Brabant-Zeeland.
Binnen het platform KIS ontwikkelden we een instrument om de voedingsbodem voor radicalisering onder jongeren in kaart te brengen. Dit rapport beschrijft de evaluatie van de enquête onder jongeren, hoofdbestanddeel van dit instrument.
Het door ons ontwikkelde instrument om de voedingsbodem voor radicalisering af te nemen is afgenomen bij de gemeente Zwolle. Dit rapport laat zien dat bijna twee op de tien bevraagde autochtone jongeren negatief is over vluchtelingen en migrantengroepen.
De analyse van een grootschalige enquête onder jongeren laat zien dat jongeren met een migratieachtergrond en jongeren die opgegroeid zijn in een kwetsbare wijk beduidend minder vertrouwen in de politie hebben.
Onderzoek naar het vertrouwen van jongeren in verschillende instituties dat jongeren relatief weinig vertrouwen in de politiek hebben en relatief veel in het onderwijs. Het rapport gaat hierop in en geeft enkele aanbevelingen.
In de gemeenten Nijmegen, Culemborg en Zaltbommel is onderzocht hoe er op dit moment wordt samengewerkt met sleutelfiguren bij het tegengaan van radicalisering. In dit rapport geven we een overkoepelend beeld van de naar voren gekomen (verbeter)punten,...
De gemeente Culemborg wilde graag een onderzoek naar de oorzaak en mogelijke aanpak van autobranden in de gemeente. Op basis van interviews en een conferentie schreven wij een rapport met een analyse over en aanbevelingen voor dit probleem.
De gemeente Zeist wilde graag met al haar partners meer veiligheid in wijken en buurten stimuleren. Via een verdiepende blik in de cijfers, gesprekken met buurtbewoners en betrokken professionals werkten wij naar gezamenlijk handelingsperspectief.
Op verzoek van het WODC voerden wij een evaluatie uit van de extra en versnelde maatregelen om de sociale veiligheid op en rondom het spoor te verbeteren. In dit onderzoek maakten wij gebruik van de realistische evaluatiemethodiek.
Binnen het platform KIS ontwikkelden we een instrument om de voedingsbodem voor radicalisering onder jongeren in kaart te brengen. Dit rapport beschrijft de ontwikkeling en de inhoud van dit instrument.
Binnen het platform KIS onderzochten we de zogenaamde ‘boze burger’. In hoeverre bestaat deze, wat ligt hieraan ten grondslag én wat is er aan te doen?
In deze notitie gaan we in op ontwikkelingen in de samenleving en hoe de dienstverlening van de politie daarop kan worden afgestemd, meer in het bijzonder in de buitengebieden.
Op verzoek van de Taskforce Brabant-Zeeland voerden wij een onderzoek uit naar de aanpak van ondermijnende criminaliteit. Dit rapport bevat de onderzoeksbevindingen.
Binnen het platform KIS ontwikkelden we een instrument om de voedingsbodem voor radicalisering onder jongeren in kaart te brengen.
Binnen het platform KIS ontwikkelden we een instrument om de voedingsbodem voor radicalisering onder jongeren in kaart te brengen. Met dit in ontwikkeling zijnde instrument onderzochten wij de voedingsbodem voor radicalisering van Somalische jongeren.
Op verzoek van de Directie Openbare Orde en Veiligheid, gemeente Amsterdam bracht ik de mate van ongewenste aandacht voor vrouwen in de buurt in een korte notitie in kaart.
Gezamenlijk onderzoek van de Leerstoel Veiligheid en Burgerschap van de VU, O+S van de gemeente Amsterdam en de politie Amsterdam-Amstelland laat zien dat een juiste bejegening van burgers de sleutel is naar meer vertrouwen in de politie.
Dit Engelstalig artikel beschrijft de bevindingen uit een interactieonderzoek tussen burgers en politie in Amsterdam. Escalatie in dit contact bleek maar sporadisch voor te komen.
Op verzoek van de Directie Openbare Orde en Veiligheid, gemeente Amsterdam ontwikkelde ik de zogenaamde MSVOV, de monitor sociale veiligheid openbaar vervoer. Deze rapportage betreft één van de afnames van deze jaarlijkse monitor.
Op verzoek van de Directie Openbare Orde en Veiligheid, gemeente Amsterdam ontwikkelde ik de zogenaamde spanningenindex, die periodiek inzicht verschaft in de ervaren spanningen tussen bevolkingsgroepen.
In dit rapport (Anders Kijken) bevindt zich ons hoofdstuk met bevindingen uit een interactieonderzoek tussen burgers en politie in Amsterdam. Escalatie in dit contact bleek maar sporadisch voor te komen.
We voerden een grootschalig onderzoek uit naar spanningen tussen bevolkingsgroepen in Amsterdam. In 2012 bleek met name overlast te polariseren, religie speelde bij spanningen nauwelijks een rol.
Werkzaam bij O+S Amsterdam ontwikkelde ik een jeugdcriminaliteitindex en risicofactorenindex waarmee ik elk kwartaal inzicht gaf in de mate van de jeugdcriminaliteit en de risicofactoren die daaraan ten grondslag lagen.
Op basis van literatuur, expertinterviews en gesprekken met bewoners hebben wij tien inhoudelijke dimensies van vrijheid onderscheiden op drie verschillende hoofdelementen in Amsterdam: basisvrijheid, vrijheid en de overheid en vrijheid en de burger(s).
We voerden een grootschalig onderzoek uit naar spanningen tussen bevolkingsgroepen in Amsterdam. Bijgevoegd rapport beschrijft de mate van bevolkingsgroepen en de oorzaken hiervan.
In hoeverre kan de gemeente de eis waarmaken dat zij de regie over lokale veiligheid moet voeren? Deze vraag staat centraal in dit artikel, waarin een grootstedelijk veiligheidsnetwerk ter bestrijding van alcohol- en drugsoverlast is onderzocht.
In dit onderzoek is nagegaan hoe het netwerk van organisaties dat zich bezighoudt met de bestrijding van drugs- en drankoverlast in Oost-Watergraafsmeer eruit ziet. Een sociale netwerkanalyse is toegepast om hier inzicht in te verkrijgen.
In de gemeente Amsterdam werd in 2010 het zogenaamde 8 tot 8 traject ingezet, met als hoofddoel bij risicojongeren de ontwikkeling van een criminele carrière te voorkomen door hen van 8 tot 8 te volgen en begeleiden.
In this article the influence of five different social networks of children on their criminal behavior is examined: the network of kids at school, of friends in the neigborhood, of siblings (of similar young age), of friends at the sports club, and...
Op verzoek van Politie en Wetenschap voerden wij een evaluatie uit van de zogenaamde solosurveillance. In het rapport gaan in op de kosten en baten.
Op verzoek van Politie en Wetenschap onderzochten wij de meerwaarde en discriminatie van agenten met een migratieachtergrond. Het rapport beschrijft de bevindingen en geeft aanbevelingen.
Op verzoek van het WODC voerden wij onderzoek uit naar de naleving van de zogenaamde AHOJ-G regels door coffeeshops. Wij bevroegen hiertoe klanten, omwonenden en de coffeeshopeigenaar. Ook voerden we observaties uit.
Op verzoek van Politie en Wetenschap voerden we onderzoek uit naar de oorzaken van jeugdcriminaliteit. Zowel een grootschalig kwantitatief onderzoek, als een kwalitatief onderzoek.
Deze eerste meting van een longitudinale studie naar jeugdcriminaliteit laat zien dat sociale netwerken boven verwachting goed in staat blijken het criminele gedrag van twaalfjarige scholieren te verklaren.
Op verzoek van het WODC onderzochten we in hoeverre geweld tegen brandweerpersoneel voorkomt.
Op verzoek van de gemeente Amsterdam hebben we een verkennende studie uitgevoerd naar moslimradicalisme aan de hand van literatuur, internet en gesprekken met deskundigen.